PREVENCIA V LEGISLATÍVE
Výchova k zdraviu je jedna z priorít základného vzdelávania a je súčasťou celého
diania a života v škole. Je súčasťou schválených vzdelávacích programov na všetkých
stupňoch škôl. Základným cieľom výchovy k zdraviu je rozvíjať také kľúčové kompetencie, ktoré majú význam pre zdravý život v telesnej, duševnej a sociálnej dimenzii. Žiaci si upevňujú hygienické, stravovacie, pracovné, zdravotné a preventívne návyky, učia sa ako odmietnuť škodlivé návykové látky a i. (Machová – Kubátová, 2009). V legislatíve nachádzame viaceré dokumenty, ktoré školy zapracovávajú do svojho kurikula:
- Národný program prevencie obezity
- Národný program podpory zdravia
- Vyhláška o školskom stravovaní zákon č. 245/2008 Z.z. O výchove a vzdelávaní ( školský zákon ).
- Národný program duševného zdravia na roky 2011 – 2013
- Koncepcia rozvoja pohybových aktivít detí a mládeže
- Národný program starostlivosti o deti a dorast v SR na roky 2008 – 2015
Zodpovednosť za to, aby sa tieto dokumenty realizovali na škole, má vedenie školy. Národné programy sú zapracované do učebných osnov a štandardov, tematických
výchovno-vzdelávacích plánov jednotlivých predmetov, plánu koordinátora
prevencie a výchovného poradcu.
Hlavné ciele pre školy, vyplývajúce z legislatívy:
- Zvýšiť zdravotné povedomie detí a mládeže
- Zmeniť výživové návyky detí a mládeže
- Podporiť činnosť športových krúžkov vo voľnom čase, zvýšiť telesnú aktivitu aj pre chronicky choré deti v školských kluboch, sprístupniť po vyučovaní a cez víkendy telocvične, ihriská na školskom dvore
- Školiť o nutnosti dodržiavania dentálnej hygieny dentálnymi hygieničkami
- V rámci podpory duševného zdravia naučiť žiakov zvládať rôzne psychicky náročné situácie, rozvíjať dobré vzťahy medzi spolužiakmi
- Do hodín telesnej výchovy zaraďovať pohybové aktivity, o ktoré majú deti a mládež záujem, pričom na prvom stupni základných škôl treba zaraďovať pohybové aktivity primerané veku
- Hodnotenie žiakov na telesnej výchove realizovať na základe vzťahu žiakov k pohybovej aktivite, a nie ich miere talentu, ako aj na základe zmien spôsobených aktívnou účasťou na hodinách.
- Vytvárať podmienky na školách pre motivovanie detí a mládeže k pohybovým aktivitám v rámci telesnej výchovy a telesnej a športovej výchovy prostredníctvom predstavovania daných športov a pohybových aktivít „motivátormi“ a „mentormi“, najmä odborníkmi z národných športových zväzov